Løpsinfo (PM)

NIGHT HAWK 2021

Velkommen til Fossum!

Vi i Fossum IF er glade for at vi kan arrangere Night Hawk 2021, og ser fram til to spennende dager på Fossum arena. Det blir en stafett og tilhørende Solo- og Kids-løp som får en litt annen ramme enn tidligere på grunn av ulike smitteverntiltak.

Vi håper at både løpere og ledere får en bra opplevelse under gjeldende omstendigheter, og at dere alle følger instruksjoner som blir gitt i dette PM og på arena.

Smittevern

Arrangementet forholder seg til gjeldende retningslinjer fra NOF og Folkehelsa.

Alle som er til stede, både utøvere og støtteapparat må være registrert med kontaktinformasjon (påmeldt), se Eventor. Hver kohort består av inntil 200 personer, inkludert foresatte og støttepersonell.

Basert på påmeldingen, så er arena delt opp i 2 kohorter for klubbene, og en kohort for klasse Kids med ledsagere som ikke skal løpe selv. Hver klubb får tildelt en kohort etter alfabetisk rekkefølge. Klubber fra A til K (Asker – Kongsberg) skal benytte kohort Rød og klubber fra K til Ø (Konnerud – Østmarka) skal benytte kohort Gul.

Kids-klassen med eventuelle ledsagere som bare vil følge/skygge sine løpere vil gå til en egen Kids-kohort. Følger/skygger for Kids som skal løpe senere på kvelden/dagen, må ta med sine Kids til sin klubbs kohort, og ikke benytte Kids-kohorten. Vi gjør dette for å sikre at flest mulig barn og voksne skal få løpe.

Løpere og ledere skal følge anvisning fra funksjonærer, og merking til sin kohort når de kommer inn på arena. Se kart under avsnitt ‘Arenakart’.

NB: Det er ikke lov til å bevege seg mellom kohorter i løpet av hele helgen – dette gjelder også ledere. Hver kohort har eget vekslings- og oppvarmingsområde som benyttes.

Eneste akseptable årsak til å krysse kohortsperre er behov for å besøke førstehjelp.

Kiosk og løpskontor vil være tilgjengelig fra kohort Rød og kohort Gul, og kohort Kids vil ha egen kiosk. Se kart under avsnitt ‘Arenakart’.

For øvrig gjelder:

  • Avstand til andre utenfor egen husstand > 1 meter.
  • Ikke ta på stemplingsenhetene (touchfree = berøringsfri).
  • Vask hender rikelig med sprit før og etter løpet. Jord/søle vaskes med såpevann umiddelbart etter målgang, før håndsprit.

Program

Lørdag 14. august

18.00: Arena, løpskontor og servering åpner
18.00 – 22.00: Utlevering av lagsposer og låne-EmiTag i løpskontor
18.30: Frist registrering av lagoppstilling(*) i Eventor.
20.00: Night Hawk Kids Stjernenatt, fellesstart
21.30: Start Girls & Boys etappe 1-2
21.45: Start Open etappe 1-2
21.55: Start Women og Masters Women, etp 1-3
22.20: Start Men, Masters Men og Grand Masters Men, etp 1-4
01.00: Siste løper i mål

Søndag 15. august

09.00: Arena, løpskontor og servering åpner
09.00 – 11.30: Utlevering av lagsposer, låne-EmiTag i løpskontor
10.00: Night Hawk Kids Eventyr, fellesstart
10.10: Jaktstart Boys
10.20: Jaktstart Girls
10.30: Jaktstart Open
10.40: Jaktstart Women
10.50: Jaktstart Masters Women & Grand Masters Men
11.00: Jaktstart Masters Men
11.10: Jaktstart Men 5&6 etappe
11.00-13.00: Fri start individuelle klasser (Solo)
11.30: Fellesstart Boys og Girls som ikke har vekslet
12.30: Premieseremoni Boys og Girls
13.30: Fellesstart Open, Women, Masters Women og Grand Masters Men som ikke har vekslet
14.00: Fellesstart Men og Masters Men som ikke har vekslet
14.15: Premieseremoni Open, Women, Masters Women, Grand Masters Men, Masters Men og Men
16.00: Målet stenger

(*) Vedrørende lagoppstilling, så er det en feil i Eventor. EmiTag-nummeret må registreres manuelt, det nummeret som eventuelt kommer opp er EKT løperbrikkenummeret. Alternativt benyttes lenken https://results.nighthawk.no/changes/ etter kl. 18.30 lørdag.

Arena

I 2021 er arenaen Fossum Idrettspark i Bærum, Ankerveien 236. Merket fra RV 168 (Griniveien), ca. 1 km vest for Røa.

Transport og parkering

Kollektivtransport

Ta T-banens linje 2 til Eiksmarka. Herfra kan du enten ta buss 230 til stoppestedet Fossumbanen ved Fossum Idrettspark eller gå.

For oppdaterte rutetabeller, priser og sanntidsinformasjon se ruter.no.

Bil og parkering

Det er parkering tilgjengelig for deg som kommer med bil. Parkeringsavgiften er 60,- per dag eller 100,- for begge dager.

Parkeringsavgift betales helst med Vipps til 10711 (Natthauken IL). Vis betalingsbekreftelsen til parkeringsvakten, som deler ut kvitteringslapp som legges i bilen.

NB: Parkering skjer langs bomvei som vanligvis er stengt for vanlig ferdsel. Det er svært viktig at parkering ikke hindrer nyttetransport innover i Marka (tømmerbiler eller brannbiler). Følg instruksjoner fra funksjonærer og følg merking til arena. Det er inntil 600 m å gå til arena. Det er ikke opplyst vei fra/til parkering, så bruk hodelykter eller ta med ekstra lys.

Arenakart

Eget kart over start- og vekslingsområdene finnes under overskriften «Før du løper».

Dusj og WC

Dusj er ikke tilgjengelig. De ulike kohortene vil bli tildelt toaletter for kohorten enten ute på arena, eller inne i Fossum Klubbhus. Følg merking. Klasse Solo benytter toaletter i første etasje i Fossum Klubbhus. Følg merking/skilting for din kohort.

Mat og drikke

Det er salg tilgjengelig fra hver kohort. Menyen består av kioskvarer, vafler og pizzasnurrer.

Salg

Det selges Night Hawk-klær og -effekter på arena med god kvalitet og spenstig design.

4allsport vil være tilstede på arrangementet for å selge klær og utstyr. Dette salget vil være tilgjengelig på vei inn til, og på vei ut fra samlingsplass. Det oppfordres til ikke å besøke salgsteltet underveis i arrangementet for å unngå «blanding» mellom kohorter.

Brikkeleie

EmiTag-brikker kan leies under arrangementet. Kids-klassen kan få leiebrikker på vei til arena, og Solo-klassen kan få leiebrikker i lavvo. Relay-klassene kan få leiebrikker i løpskontoret på arena.

Leie faktureres med 100,- i etterkant. Tapt brikke faktureres med 850,-.

For løpere som leier for to dager, så skal samme brikke brukes begge dager. Brikkene leveres samtidig med avlesning av brikke siste dag de brukes av løperen.

Terrenget

Terrenget strekker seg mellom ca 150 og 250 moh., og varierer mellom åpen skog med blåbærlyng, mørkere skog med lite undervegetasjon til tett skog samt noen områder med frodig undervegetasjon med noe steinete bunn. De nedre delene av terrenget er et mye brukt utgangspunkt for turgåere, både sommer og vinter og har derfor en god del tråkk og stier. I de mer høyereliggende områdene er det litt mer villmarkspreg med færre stier og noe eldre gran- og furuskog.

Vi gjør oppmerksom på at det finnes både tur-orienteringsposter (markert med tur-o flagg) og faste treningsposter (markert med mini-skjermer og refleksstaver) i terrenget.

Kart

«Østernvann». Målestokk 1:7500/1:10000. Utsnitt av Fossum IFs kartdatabase

Synfaring og rentegning: Per Fosser og Kristen Treekrem, revidert for NightHawk av Fossum-medlemmer i 2021. 5m ekvidistanse. Postbeskrivelse trykket på kart. Plasttrykk.

Klasser og starttider

Relay

  • Frist lagoppstilling lørdag kl 18.30 i Eventor, les mer lengre ned under Innsjekk.
  • EmiTag hentes i løpskontoret sammen med lagspose.
  • EmiTag må pares mot startnummer før start.
  • EmiTag kan KUN brukes én gang per dag.
  • Løpere fra samme lag på Boys og Girls kan løpe sammen på natt.
  • Jenter og damer kan delta i klasser Boys, Men, Masters Men, Grand Masters Men.
  • Man kan løpe en etappe natt og en etappe dag per løper/lag.
  • Mer info om EmiTag, startnummer, innsjekk, fellesstart, veksling og målgang finner du lengre ned på siden.

OBS: Vennelag/lag bestående av flere klubber som kan blande seg inn i topp 10 vil bli nektet start. Dette gjelder ikke Open.

Løperbank

Det er en ledig etappe i Masters Men på laget til Brandval/Kongsvinger OK.

Ta kontakt på mobil 91872476 eller litensintskogfinne@gmail.com

Klasser

Klasse Etapper
Alder Målestokk
Boys
2+2
12-16 år 1:10000
Girls
2+2
12-16 år 1:10000
Open
2+2
Fri alder, fri mix 1:7500
Women
3+3
fra 17 år 1:10000
Masters Women
1+2
fra 35 år 1:7500
Grand Masters Men
1+2
fra 50 år 1:7500
Masters Men 3+3
fra 35 år 1:7500
Men 4+4
fra 17 år 1:10000

Starttider

Klasse Lørdag Søndag Fellesstart
Boys 21.30 10.10 10.25*/11.30
Girls
21.30 10.20 10.35*/11.30
Open 21.45 10.30 10.45*/13.30
Women 21.55 10.40 11.10#/13.30
Masters Women 21.55 10.50 11.05*/13.30
Grand Masters Men 22.20 10.50 11.05*/13.30
Masters Men 22.20 11.00 11.30#/14.00
Men 22.20 11.10 11.30#/14.00
  • Tid bak teten etter nattetappene halveres før beregning av jaktstarttider søndag.
  • * Har fellesstart for alle lag som er mer enn 15 min bak teten etter nattetappene.
  • # Har fellesstart for alle lag som er mer enn 30 min bak teten etter nattetappene.

Vekslingstider

Men
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 5,6 45 min 22.20 Ja
2 5,6 45 min 22.20 Ja
3 6,7 50 min 22.20 Ja
4 8,6 65 min 22.20 Ja
5 6,1 50 min 11.10 Ja
6 6,2 50 min Ja
7 5,2 40 min 12.00 Ja
8 8,1 65 min 12.40 Ja
Mål 13.45
Women
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 4,8 45 min 21.55 Ja
2 4,9 45 min 21.55 Ja
3 6,7 60 min 21.55 Ja
4 4,9 45 min 10.40 Ja
5 4,3 40 min 11.25 Ja
6 6,1 55 min 12.05 Ja
Mål 13.00
Boys
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 3,9 35 min 21.30 Nei, C-nivå
2 3,9 35 min 21.30 Nei, C-nivå
3 3,4 30 min 10.10 Ja, B-nivå
4 3,9 35 min 10.40 Ja, B-nivå
Mål 11.15
Girls
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 3,9 40 min 21.30 Nei, C-nivå
2 3,9 40 min 21.30 Nei, C-nivå
3 3,3 35 min 10.20 Ja, B-nivå
4 3,9 40 min 10.55 Ja, B-nivå
Mål 11.35
Masters Men
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 4,8 45 min 22.20 Ja
2 4,8 45 min 22.20 Ja
3 5,6 50 min 22.20 Ja
4 4,3 40 min 11.00 Ja
5 4,3 40 min 11.40 Ja
6 5,7 50 min 12.20 Ja
Mål 13.10
Masters Women
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 3,8 40 min 21.55 Nei
3 3,1 35 min 10.50 Ja
4 4,9 50 min 11.25 Ja
Mål 12.15
Grand Masters Men
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 4,8 45 min 22.20 Nei
2 4,3 40 min 10.50 Ja
3 4,3 40 min 11.30 Ja
Mål 12.10
Open
Etappe Km Estimert tid Start/ veksling Gaflet
1 3,9 40 min 21.45 Nei, C-nivå
2 3,9 40 min 21.45 Nei, C-nivå
3 3,4 35 min 10.30 Ja, B-nivå
4 3,9 40 min 11.05 Ja, B-nivå
Mål 11.45

Solo

OBS: Grunnet COVID-19 er start og mål for Solo lagt utenfor arena. Mer detaljer finnes under Startordning under tabellen.

Klasse Nivå Km Estimert tid
Solo H40 A 5 35
Solo D40 A 4 35
Solo H50 A 5 40
Solo D50 A 4 40
Solo H60 A 4 35
Solo D60 A 3 35
Solo H70 A 3 35
Solo D70 A 3 40
Solo Open A A 5 35
Solo Open C C 2,2 30
  • Hent startnummer, leiebrikke og registrer EmiTag (leid eller egen) til ditt startnummer i lavvoen (ikke løpskontoret).
  • Fri start mellom 11.00 og 13.00.
  • Målestokk 1:7500.

Startordning

Når løpere kommer til arena, følges merking til oppmøte i lavvo utenfor Fossum Klubbhus. Det er 1,2 km å gå fra lavvoen til start.

Det vil være selvbetjent start. Løperne tar selv kart fra riktig karteske ved start. Det er nulling av EmiTag i startøyeblikket.

Målgang

Målgang utenfor arena. Følg merking for avlesning i lavvo. Det er 500 m å gå fra mål til lavvo.

Kids

Fellesstart lørdag og søndag med innlagte spennende opplevelser for barna. Foreldre kan følge barna i løypa ved behov.

Night Hawk Kids Stjernenatt lørdag, N-Nivå

  • Kart, startnummer og eventuell leiebrikke hentes på vei inn til arena, startnummer henger på en snor. Her ligger også PM skrevet ut for de som henter startnummer her.
  • Oppmøte ved inngang til startområde for din kohort 15 minutter før start.
  • En representant for arrangøren guider de ulike kohortene til sin aktuelle oppstilling.
  • Start kl. 20.00.
  • Fellesstart 2,8 km (25 min).
  • Barna løper samlet ut fra den livlige arenaen og inn i Night Hawk-skogens skumring.
  • I skogen venter spennende poster med overraskelser.
  • Målestokk 1:7500.

Night Hawk Kids Eventyr søndag, N-Nivå

  • Kart, startnummer og eventuell leiebrikke hentes på vei inn til arena, startnummer henger på en snor. Her ligger også PM skrevet ut for de som henter startnummer her.
  • Oppmøte ved inngang til startområde for din kohort 15 minutter før start.
  • En representant for arrangøren guider de ulike kohortene til sin aktuelle oppstilling.
  • Start kl. 10.00.
  • Fellesstart 2,8 km (24 min).
  • Barna løper ut i vår eventyrskog som er full av spennende og morsomme poster.
  • NB: Løperne kan komme i kontakt med merking til Solo-starten. Det er ikke noe merking for Kids-klassene.
  • Tørt skift og håndkle anbefales.
  • Målestokk 1:7500.

Stempling

Night Hawk benytter EmiTag for stempling.

Start

Før start holder du EmiTag-brikken inntil startenheten for å “nulle” brikken. For Kids og Relay er startenheten plassert ved inngangen til startområdet for den aktuelle kohorten. For Solo er startenheten plassert på start og brikken nulles ved å stemple i startøyeblikket.

Mål

For Kids og Relay stemples det på “Finish”-enhet ved mål, og brikkeavlesning vil være rett etter målgang.  For Solo vil målpost ha kode 110 og man går fra mål til avlesning ved lavvo.

Postene

Postene er av typen Touch-Free PRO. Stemplingsavstand er 65cm når man står stille. Stemplingsavstanden minsker i høy fart. Stemplingsenhetene er festet på en trestamme eller lignende rett ved postskjermen. (Noen enheter er festet til bukker.) Nattpostene har refleksstav.

NB: Det er ikke nødvendig å berøre posten. Touch Free betyr berøringsfritt!

Bruk av brikke begge dager

Samme brikke kan benyttes begge dager, men kun én gang per dag. Det betyr eksempelvis at man ikke kan benytte samme brikke for en Kids-løper og i stafetten for en annen løper samme dag.

Før du løper

Startnummer

Det er startnummer i samtlige klasser. For stafettlag blir startnumrene å finne i lagsposen – en pose per påmeldt lag. For Kids-klassen, så henger startnumrene på snor på vei inn til arena. For Solo-klassen så blir startnummer utdelt i lavvoen ovenfor Fossum klubbhus.

Innsjekk

Før du kan vende nesen mot skogen må du sørge for at brikken din er paret med ditt startnummer.

Vi henter informasjon fra Eventor, slik at de som har emiTag-brikkenummeret liggende der, ikke trenger å foreta seg noe.

Dersom du skal løpe med en annen brikke en den som eventuelt er registrert i Eventor, eller du har en leiebrikke, så legger du inn brikkenummeret her: https://results.nighthawk.no/changes/ Dette gjøres etter kl. 18.30 lørdag.

På vei inn til startområdet fra den enkelte kohort, skal man sjekke at brikken er paret med startnummeret. Dersom «OK», fortsetter man videre til nulling, deretter inn i startområdet. Dersom «ikke-OK», blir man henvist til tidtakervogna hvor manuell paring foretas. Man returnerer deretter til ny sjekk, deretter nulling, deretter ut i startområdet.

Startområdet

Fellesstarter lørdag

Med fellesstart og mange løpere blir det fort trangt om plassen! Alle klasser utenom Solo starter på arena.

Oppmøte ved inngang til startområde for din kohort 10 minutter før start. En representant for arrangøren guider de ulike kohortene til sin aktuelle oppstilling. Kohortene vil være adskilt med merking på start. Det er ikke tillatt å bevege seg mellom kohortene. Kart ligger på bakken og tas i startøyeblikket. Selve startøyeblikket signaleres av speaker.

Bildet under viser hvordan løpere i hver klasse plasseres i forhold til hverandre. Men 4, Boys, Open og Kids står fremst. I hver boks plasseres løperne 5 i bredden i hver kohort, med lavest startnummer fremst.

Søndag

Alle klasser utenom Solo og Kids har jaktstart. Løperne møter ved inngangen til startområdet for sin kohort senest 10 minutter før egen jaktstarttid. Derfra vil en representant for arrangøren veilede inn i den aktuelle startkohorten. Se programmet for tidspunkt for første start.

Underveis

Veksling

Pga. COVID-19, vil vekslingen skje ved den enkelte kohort som anvist på arenaskisse. Innkommende løper passerer mållinjen, stempler på målposten, leverer fra seg kartet og følger deretter merking mot sin aktuelle kohort. Der står utgående løper på anvist område. Vekslingen foregår ved at innkommende løper berører det oppsatte gjerdet mellom innkommende og utgående løpere, det vil si ingen fysisk berøring i vekslingsøyeblikket. Utgående løper følger da anvist bane frem til kartoppslag, finner sitt lags kart og fortsetter frem mot startpost.

Merk at etappe 5 og 6 i Relay-klasse Men er en parallell etappe og starter samtidig på jaktstarten. 7. etappe løper går ut når den siste av 5. og 6. etappe kommer inn. Innsjekk og avlesning skjer ellers på samme måte som for de andre etappene.

Målgang

Målgang skjer ved passering av målseilet og blir registrert på video for eventuell avklaring av plassering. Løperne må stemple på den siste postenheten for at etappen skal bli godkjent. Deretter skal løperne umiddelbart ta seg til sin kohort og brikkeavlesing. Det er ikke tillatt å stoppe i målområdet. Kart samles inn ved målgang og deles ikke ut iht. NOFs retningslinjer. Løyper blir publisert på Livelox.